Sportlab



In het USC-sportlab worden diensten aangeboden als onderdeel van van het USC Sport Adviescentrum.  

 

Het verbeteren van je sportprestatie is afhankelijk van vele factoren, zoals kracht, snelheid, coördinatie en uithoudingsvermogen. Deze factoren zijn deels aangeboren eigenschappen en deels trainbaar.

 

De medewerkers van het USC-sportlab van het USC Sport Adviescentrum beschikken over deskundigheid op het gebied van trainingsleer, talentherkenning en het afnemen van sporttesten. Daarnaast beschikt het sportlab over hypermoderne apparatuur om deze sporttesten af te nemen. Aan de hand van deze uitgebreide sporttest wordt een deskundig advies gegeven aan de sporter, trainer of coach.

 

Wat houdt het sportadvies in?

Het sportadvies is een individueel advies op basis van een sporttest waarin wordt vastgesteld hoe je conditie op dit moment is. Je maakt daarvoor een afspraak met het USC-sportlab voor een sportadvies. Voorafgaand aan de test vindt een uitgebreide intake plaats aan de hand waarvan gekozen wordt voor een van onze test programma’s. Hierbij wordt rekening gehouden met jouw individuele wensen. De resultaten van de test worden direct na afloop met je besproken. Deze resultaten worden vervolgens verwerkt in een verslag en een trainingsadvies.

 

Tevens is er de mogelijkheid om afspraken te maken over extra begeleiding voor een bepaalde periode (bijvoorbeeld in de aanloop van een belangrijke wedstrijd). Als onderdeel van deze begeleiding wordt er voor deze periode een gedetailleerd trainingsschema opgesteld en bestaat er de mogelijkheid om door een gespecialiseerde (personal) trainer begeleid te worden (afhankelijk van de beoefende sport).

 

Test programma’s

• De uitgebreide sporttest
• De mobiele sporttest
• De standaard sporttest
• Cardiofitness-quickscan
• De punch-power-test voor boksers
• Je eigen trainingsschema
• Trainingsbegeleiding op maat, je eigen trainer
• Wat doet het sportlab nog meer? (Overige tests op aanvraag)

 

Voor wie?

Ben jij een serieuze sporter, of wil je het sporten (weer) serieus oppakken? Wil je bewust trainen en vooruitgang  boeken? Wil je weten hoe je conditie op dit moment is en heb je ambitie om verder te komen in jouw sport? Of boek je al geruime tijd geen vooruitgang meer, maar wil je dat wel graag? Maak dan een afspraak met het USC-sportlab. Een sportadvies van het USC-sportlab kan voor verschillende doelgroepen en doeleinden worden ingezet: van beginnende sporters tot en met topsporters.

 

Voorbeelden:

Ik wil een marathon lopen.
Ik wil Luik-Bastenaken-Luik fietsen.
Ik wil geselecteerd worden voor een team.
Ik wil de 4-daagse lopen.
Ik wil de alternatieve elfstedentocht rijden.
Ik moet fit zijn om de Mont-Blanc te beklimmen.
Hoe kan ik het meest effectief trainen?
Waarom verzuur ik snel tijdens het trainen, en hoe kan ik dat voorkomen of verhelpen?
Hoewel ik geregeld train, val ik niet af. Hoe moet ik beter trainen?
Hoe verhoudt mijn conditie zich tot die van iemand anders?

 

Door wie?

Het sportadvies wordt gegeven door het USC-sportlab, dit wordt bemand door Maurice Maas. Hij laat je graag kennismaken met het hoe en waarom van jouw sportprestaties en kijkt graag samen met jou hoe deze te verbeteren zijn.
Maurice is bewegingswetenschapper en gediplomeerd sportdocent. Hij is een ervaren marathonloper.

 

Sportlab producten

 

* De uitgebreide sporttest

 

Voor de sporters, die heel precies willen weten hoe het zit met de conditie en willen weten hoe ze effectief en heel gericht kunnen trainen. Deze test is zowel geschikt voor topsporters als voor de serieuze recreant en kan op de fiets, de loopband of op de roei-ergometer worden afgenomen. Deze uitgebreide test bestaat uit de Maximaaltest (VO2max, anaerobe drempel) en de Wingate test (anaerobe capaciteit).

 

Tijdens de maximaaltest wordt de inspanning in stappen zwaarder gemaakt totdat jouw maximum is bereikt. Tijdens de test wordt de zuurstofopname (VO2), de koolstofdioxide afgifte (VCO2), het geleverde vermogen (en/of de snelheid) en de hartslag gemeten.
De Wingate test is een maximale sprintest, waarmee een beeld wordt verkregen van jouw maximale anaerobe capaciteit (ofwel je sprintvermogen). Hiermee kan worden bepaald welk spiertype (snelle- dan wel langzame vezels) bij jou domineert.

 

Met de gegevens uit de twee testen bepalen we:
• Maximale zuurstofopname (VO2max), dé maat voor conditie en talent in duursporten.
• Anaerobe drempel. Ook wel het verzuringpunt, een belangrijk ijkpunt voor de indeling van specifieke training. De hartslag en het vermogen (of de snelheid) waarbij de verzuring begint.
• Optimale vetverbranding. De hartslag en het vermogen (of de snelheid) waarbij jouw lichaam het meeste vet verbrandt.
• Anaerobe capaciteit. De hoeveelheid energie die in je spieren opgeslagen is en direct (zonder zuurstof) gebruikt kan worden.
• Efficiëntie. Bepaling van de hoeveelheid energie die jouw lichaam nuttig gebruikt tijdens de inspanning, afhankelijk van techniek en coördinatie.
• Spiertype dominantie: ben jij een sprinter of een duursporter?
• Hartslag trainingszones. De trainingsintensiteit wordt verdeeld in verschillende (fysiologische) trainingszones.

 

Hiermee wordt een compleet beeld verkregen van jouw conditie en wordt een gericht advies gegeven over eventuele trainingsaanpassingen. Een vervolg op deze test zou kunnen bestaan uit een op maat gemaakt trainingsschema of trainingsbegeleiding op maat. Wil je deze test bij jouw vereniging of ploeg? Neem dan contact met ons op?

 

* Mobiele sporttest

 

De ultieme meting van jouw fitheid en conditie, is de meting tijdens jouw sport, op de plek waar jij je wedstrijden doet. Het USC-sportlab beschikt over mobiele meetapparatuur waarmee zeer nauwkeurige metingen kunnen worden gedaan in de realistische sportsituatie. Het is bijvoorbeeld mogelijk om metingen te doen op de racefiets, in de roeiboot, hardlopend of tijdens het schaatsen.

Met de gegevens uit de testen bepalen we:


• Maximale zuurstofopname (VO2max), dé maat voor conditie en talent in duursporten.
• Anaerobe drempel. Ook wel het verzuringpunt, een belangrijk ijkpunt voor de indeling van specifieke training. De hartslag en het vermogen (of de snelheid) waarbij de verzuring begint.
• Optimale vetverbranding. De hartslag en het vermogen (of de snelheid) waarbij jouw lichaam het meeste vet verbrandt.
• Efficiëntie. Bepaling van de hoeveelheid energie die jouw lichaam nuttig gebruikt tijdens de inspanning, afhankelijk van techniek en coördinatie.
• Hartslag trainingszones. De trainingsintensiteit wordt verdeeld in verschillende (fysiologische) trainingszones.

 

Hiermee wordt een compleet beeld verkregen van jouw conditie, in jouw sport en wordt een gericht advies gegeven over eventuele trainingsaanpassingen. Een vervolg op deze test zou kunnen bestaan uit een op maat gemaakt trainingsschema of trainingsbegeleiding op maat.

 

Wil je de mobiele sporttest bij jouw vereniging of ploeg, of wil je de tests uitvoeren in een andere situatie dan de boven genoemde? Vraag dan informatie aan.

 

* Cardiofitness-quickscan 

 

Deze test is onderdeel van het fitnessprogramma van het USC, hij geeft een handvat voor de voor de cardio-training in de fitnessruimte en een snelle eenvoudige schatting van je fitheidniveau. De test wordt in de fitnessruimte uitgevoerd onder begeleiding van een fitnesstrainer. In deze test wordt de inspanning geleidelijk zwaarder gemaakt, maar wordt je niet tot het uiterste gedreven. Op basis van je hartslag en het geleverde vermogen wordt direct een cardio-trainingsprogramma samengesteld.

 

In de test worden hartslag en geleverd vermogen gemeten. Er kunnen daarom alleen schattingen worden gemaakt van:


• De maximale zuurstofopname (de VO2max); dé maat voor conditie en talent in duursporten.
• Anaerobe drempel. Ook wel het verzuringpunt, een belangrijk ijkpunt voor de indeling van specifieke training. De hartslag en het vermogen (of de snelheid) waarbij de verzuring begint.
• Optimale vetverbranding. De hartslag en het vermogen (of de snelheid) waarbij jouw lichaam het meeste vet verbrandt.
• Hartslag trainingszones. De trainingsintensiteit wordt verdeeld in verschillende (fysiologische) trainingszones.

 

* Punchpower test voor vechtsporters / boksers

 

De punchpower test is de meest specifieke conditietest die op dit moment beschikbaar is voor boksers en andere vechtsporters. In één sessie worden vijf testen gedaan van jouw kracht, snelheid en reactietijd bij directe stoten, hoeken en opstoten. De test stelt objectief vast waar jouw sterke en zwakke punten in het boksen liggen. Deze zijn terug te lezen in het overzicht van alle geleverde slagen en trappen met de daarbij behorende kracht en reactietijden dat je na de test mee krijgt.


De test wordt uitgevoerd op de DBTA (Digital Boxing Training Assistant), een apparaat dat speciaal voor boksen en kickboksen ontwikkeld is.

 

De gegevens uit de test geven een objectieve uitslag van:


• De maximale kracht bij de verschillende stoottechnieken die met links en rechts worden uitgevoerd
• Maximale snelheid bij de verschillende stoottechnieken die met links en rechts worden uitgevoerd
• De maximale kracht in een realistische bokssimulatie.
• Boks power-test een combinatie van slagkracht en slagfrequentie.

 

Deze test is te combineren met het uitgebreide sportadvies om zo de meest specifieke conditietest te doen. De DBTA is ook te gebruiken voor wedstrijd specifieke testen of te training op diverse slag- en traptechnieken. Neem contact met ons op voor meer informatie.

 

* Je eigen trainingsschema

 

Wil jij hulp bij het opstellen en/of bijstellen van je eigen trainingsschema of dat van jouw ploeg? Het USC-sportlab biedt haar ervaring en expertise aan.

 

Het USC-sportlab kan jouw trainingsschema ontwikkelen en/of assisteren bij de optimalisatie van jouw bestaande trainingsschema. Er wordt bij het maken van een trainingsschema rekening gehouden met jouw trainingsdoel(en), jouw mogelijkheden, maar vooral ook met jouw studie- of werkrooster, vrije dagen, bijbaantjes en persoonlijke (trainings-)voorkeuren. Ook worden de doelen zo geformuleerd, dat deze aan de hand van meetbare resultaten geëvalueerd kunnen worden.

 

De basis het trainingsschema wordt gevormd door de resultaten van een sporttest of van recente wedstrijdprestaties. Hierin zijn de omvang en intensiteit van de trainingen duidelijk omschreven in bijv. kilometers, snelheid, minuten en hartslag. Trainingen zijn in overleg aan te passen en doelstellingen kunnen worden bijgesteld. In de laatste week van het schema wordt het resultaat van de trainingen geëvalueerd door zelf een testtraining te doen, of deel te nemen aan een wedstrijd. Vervolgens wordt het schema daarop bijgesteld voor de volgende periode.

 

De duur van het schema hangt af van het beoogde doel. Er wordt hierbij meestal gewerkt in blokken van 6 weken.

 

* Trainingsbegeleiding op maat, je eigen trainer

 

Het USC-sportlab als onderdeel van het USC Sport Adviescentrum heeft mogelijkheden om u meer persoonlijke begeleiding te bieden:


- Trainen onder begeleiding van het sportlab dat betekent intensieve terugkoppeling op de training en het trainingschema.
Neemt u contact met ons op voor meer informatie.

- Trainen onder leiding van een deskundige trainer (sportafhankelijk)
- Begeleiding van een fysiotherapeut (blessure preventie, afvallen onder begeleiding, gericht op COPD, gericht op diabetes, etc.)
- Begeleiding van een voedingsdeskundige (afvallen of prestatiegericht dieet, etc.)
- Begeleiding van een sportpsycholoog (mentale training, wedstrijdvoorbereiding, etc.)

 

Wat doet het USC-sportlab nog meer?


o Bewegingsanalyses met behulp van hoge snelheid camera’s
o Videoanalyse van spelsituaties
o Sporttesten op locatie
o Tests en/of begeleiding voor sportverenigingen, teams, ploegen of bedrijven
o Persoonlijke begeleiding van sporters
o Combinatiepakketten met fysiotherapie, voedingsdeskundige en/of sportpsycholoog
o Ondersteuning van coaches en trainers
Neem hierover contact op met het USC-sportlab.

 

Rooster/tarief info

Afspraak

Het USC-sportlab werkt op afspraak. Bel (020) 525 89 51/53 en vraag naar Maurice Maas, e-mail: m.t.f.maas@usc.uva.nl

 

Locatie
USC-sportlab
in sportcentrum Universum
Science Park 306
1098 XH Amsterdam

 

Periode

September 2013 - augustus 2014 

 

Tarieven

Lite sporttest

Cat I:   € 20,-

Cat II:  € 30,-

Cat III: € 40,-


Uitgebreide sporttest

Cat I:    € 55,50
Cat II:   € 88,-
Cat III:  € 112,-

Bestaande uit de uitgebreide sporttest en een deskundig advies zoals hierboven beschreven.

 

De punchpower test voor boksers

Cat I  € 42,-

Cat II € 65,-

Cat III € 84,-

 

Je eigen trainingsschema

             6 wk     12 wk     24 wk 

Cat I      € 15,-    € 26,-    € 47,-

Cat II     € 28,-    € 44,50  € 82,-

Cat III    € 35,50  € 60,-    € 104 ,50

 

 

Testen op locatie
(eventueel met de mobiele testapparatuur)

Voor testen op locatie kun je een offerte aanvragen bij het USC-sportlab.

 

De cardiofitness-quickscan 

De cardio-fit scan is ontwikkeld door het USC-sportlab. Deze kun je GRATIS doen als je een fitnessabonnement hebt. Maak hiervoor een afspraak met de fitness trainer. Wil je deze test doen, maar heb je geen fitnessabonnement, neem dan contact met ons op.

^ Categorieindeling beknopt (volledige indeling)
Cat. I studenten UvA en HvA
Cat. II medewerkers UvA en HvA
Cat. III overigen
Inschrijfgeld Cat. I € 10,-, Cat. II & III € 25,-